20.10.12

Ciasto z pigwą a'la szarlotka


Piękna, złota jesień. Cieplutka. Z drzewami skąpanymi w złotych liściach, otulonymi słonecznymi promieniami i z kolorowym dywanem szeleszczącym pod butami. Jestem w raju <3

Zapowiadałam wcześniej, że na blogu pojawią się przepisy z pigwą. Zatem prezentuję Wam dzisiaj ciasto z tym owocem. Sam wypiek to eksperyment, nigdy nie piekłam niczego z pigwą; ale dodam, że bardzo smaczny i że jestem bardzo zadowolona z finalnego rezultatu :)


Składniki na małą blachę:

Ciasto:
  • 40 dag mąki
  • 20 dag masła
  • 25 dag cukru
  • 2 jajka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
Nadzienie:
  • 1 kg pigwy
  • 10 dag cukru (można więcej jeśli wolimy słodsze)
  • 1 łyżeczka imbiru
  • 50 ml soku z cytryny
  • 300 ml wody
  • 2 budynie waniliowe
Z podanych składników zagniatamy elastyczne, gładkie ciasto. Owijamy je w folię i wkładamy na pół godziny do lodówki.
Pigwy obieramy, wydrążamy gniazda nasienne i kroimy w kostkę. Dusimy tak długo, aż owoce rozgotują się na mus (można dodatkowo potraktować tłuczkiem lub blenderem). Wsypujemy cukier i imbir. Następnie dolewamy wodę z sokiem z cytryny. Doprowadzamy do wrzenia. Budynie rozprowadzamy w kilku łyżkach wody i wlewamy do gotującej się masy. Mieszamy tak długo, aż masa wyraźnie zgęstnieje. Odstawiamy do przestudzenia.
Ciasto dzielimy na dwie części w proporcjach 2/3 i 1/3. Większym kawałkiem wylepiamy dno i boki blaszki. Nakłuwamy widelcem. Następnie rozkładamy masę pigwową. Na wierzch układamy "kruszonkę" z pozostałego ciasta. Pieczemy około godziny w temperaturze 180 - 200 stopni. Gotowe posypujemy cukrem pudrem.


21 komentarzy:

  1. Narobiłaś mi ochoty na ciacho...

    OdpowiedzUsuń
  2. ale apetyczna! aż mi się zachciało ciasta!:)

    OdpowiedzUsuń
  3. właśnie piję sobie kawkę i czegoś mi brakuje ... wiem! Twojego ciasta! :D mogę kawałek? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śmiało, częstuj się:D Na pewno tylko kawałek? :> hihih^^

      Usuń
  4. Świetne ciacho, kiedyś miałam drzewko pigwy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Obiecuję sobię ,że dzisiaj już nic nie zjem.. ale jutro .. jest też dzieńxD

    OdpowiedzUsuń
  6. Z pigwy robiłam tylko konfiturę, a tutaj miła niespodzianka. Bardzo fajna "szarlotka" :)

    OdpowiedzUsuń
  7. wow, takiego ciacha jeszcze nigdy nie jadłam! pigwa u mnie zawsze jest przerabiana na sok do herbaty;)

    OdpowiedzUsuń
  8. wygląda fantastycznie! pigwy nigdy nie jadłam, więc jestem bardzo ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  9. ja i pigwa się bardzo lubimy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. a ja robię kruche z pigwą, chłodzi się właśnie przed pieczeniem... Twoje wygląda bardzo apetycznie i jest pycha, bo pigwa jest pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pigwa jest baaardzo twarda, chyba sie nameczylas przy krojeniu :) ale z pewnoscia bylo warto. Uwielbiam sok z pigwy , szczegolnie zima...a do tego szarlotka pigwowa:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Powiedzcie proszę do czego potrzebny jest ten sok z cytryny? Pigwa sama w sobie to wszak kwas w czystej postaci ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem sok z cytryny wyostrza smak pigwy :) Pigwa po obróbce staje się mniej wyrazista w smaku:)

      Usuń
  13. Dla kolejnych czytajacych: pigwa nie jest wcale kwasna, po rozprozeniu jest podobna do jablek winnych. Kwasny mocno jest pigwowiec i ten idealny jest do herbatki. Przepis na szrlotke z pigwa rewelacja, przy najblizszej okazji biegne na dzialke po resztke pigwy. Dzieki za pomysl :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zrobiłam dzisiaj i wyszło mega kwaśne. Mąż aż wypluł.. Generalnie nie robię ciast ale ze względu na nadmiar pigw na działce zdecydowałam się zrobić ciasto z Twojego przepisu. Jest mi przykro bo zrobiłam wszystko dokładnie z Twojego przepisu przestrzegając proporcji.. Dobra rada dla innych! Dodajcie ze 3 szklanki cukru na kg pigw

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciasto pycha zrobiłam według Twojego przepisu. Napewno będzie u mnie gościć częściej

    OdpowiedzUsuń
  16. Robię po raz któryś i znika w tajemniczych okolicznościach. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Wspaniały przepis....upieklam 😊😊😊😊 Bedę go powtarzać

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że tu zaglądasz :* Pozdrawiam ciepło :*


Copyright © My simple kitchen