2.10.17

Piegusek z gruszkami nadziewanymi żurawiną


Październik przywitał mnie piękną, słoneczną (choć nieco wietrzną) pogodą. Nawet udało mi się uzbierać kilka kasztanów ;) I patrząc na nią przez okno trudno i uwierzyć, że już jutro ten jesienny krajobraz spowije deszcz. Dlatego gdzieś daleko w myślach marzę już o jakieś rozgrzewającej kawie czy pysznych, puchatych drożdżówkach na drugie śniadanie. Takich jesiennych, z mnóstwem cynamonu czy jabłek... :)


Z Zakopanego oprócz oczywiście oscypków, przywiozłam sobie konfiturę żurawinową. I to nią właśnie postanowiłam nadziać gruszki w moim cieście. A żeby nie było zbyt banalnie (niby że to tylko zwykły ucieraniec), dorzuciłam trochę maku, który i smakowo i wizualnie ładnie komponuje się z tym ciastem :)



Tortownica 26 cm

Składniki:

  • 125 g masła
  • 100 g cukru
  • 1 łyżeczka cukru waniliowego
  • 2 jajka
  • szczypta soli
  • 30 g suchego maku
  • 250 g mąki
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 80 ml mleka
  • 3 miękkie(!) gruszki
  • konfitura żurawinowa
Masło utrzeć z cukrem i cukrem waniliowym na puszystą masę. Dodać jajka, sól i nadal ucierając wsypać mąkę z proszkiem do pieczenia. Dolać również mleko. Na samym końcu wsypać mak. Ciasto wymieszać i przelać do formy wysmarowanej masłem i oprószonej mąką.
Gruszki obrać, przekroić na pół i wydrążyć gniazda nasienne tak, aby powstało zgrabne wgłębienie. Ułożyć gruszki na cieście i na każdą nałożyć po łyżeczce konfitury żurawinowej. Ciasto włożyć do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec około 40 minut (aż do suchego patyczka).
Przed podaniem posypać cukrem pudrem.




4 komentarze:

  1. piękną pogodę utrwaliłaś na smacznym zdjęciu. Uwielbiam pieguski, jednak jeszcze w takiej wersji ( z faszerwoanymi gruszkami) nie jadłam. Ciekawam czy nie za dużo słodyczy ( cukier x2, gruszka i żurawina) jak na jedno podniebienie???? Pozdrawiam , Andula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Andulo :) Konfitura z żurawiny, oprócz tego, że jest słodka, ma też nutkę goryczy :) Jeśli jednak wydaje Ci się, że nadal wyjdzie za słodko, możesz do środka włożyć np. bakalie wymieszane z łyżeczką dżemu (żeby się ładnie trzymały)lub zostawić gruszki bez nadzienia a upieczone ciasto ozdobić np. polewą z gorzkiej czekolady :)

      Usuń
  2. podoba mi się Twoje ciacho :) w sam raz do kawki lub herbaty z książką w ręce :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo apetycznie wygląda i proszę ślicznie o kawałeczek takiego ciasta :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że tu zaglądasz :* Pozdrawiam ciepło :*


Copyright © My simple kitchen