30.3.18

Sernik krakowski



Pisanki gotowe.
Dom posprzątany.
Babka się piecze. 


Drodzy czytelnicy, 

Z okazji zbliżających się świąt Wielkiejnocy pragnę Wam złożyć najserdeczniejsze życzenia. Aby owe święta upłynęły Wam w radosnej atmosferze, na stole niczego Wam nie zabrakło a zajączek Was hojnie obdarzył. Niech to będzie czas spokoju i wytchnienia od codzienności :)



To już ostatni przepis przed świętami. Padło na sernik. Taki jaki lubię - ciężki, na kruchym cieście, aromatyczny i pełen rodzynek (za co M się na mnie prawie obraził, bo ich nie lubi :P). Taki sernik, to ja mogę jeść. Sięgnęłam po przepis tutaj (klik). W tego typu sernikach zaleca się, aby twaróg był z kostki, własnoręcznie zmielony. Ten z wiaderka ponoć się nie nadaje. Ja przygotowałam to ciasto właśnie z serkiem z wiaderka. Powód? Taki miałam akurat w lodówce i nie chciało mi się biec do sklepu a później bawić się w mielenie twarogu. Jednym słowem - oszczędność czasu. I wcale nie uważam, aby sernik był przez to mniej smaczny. Jest równie zwarty i konkretny, taki jaki powinien być :)


Składniki:

Ciasto:
  • 3 żółtka 
  • 330 g mąki
  • 180 g zimnego masła
  • 80 g cukru pudru
  • 1-2 łyżeczki kwaśnej śmietany
Masa serowa:
  • 1 kg sera półtłustego
  • 150 g masła
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 5 jajek
  • 1 budyń waniliowy 
  • 50 ml mleka
  • 1/2 szklanki rodzynek
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • skórka otarta z cytryny
Lukier:
  • 1 szklanka cukru pudru
  • sok z cytryny

Ciasto: Blachę o wymiarach 25x30 cm wysmarować masłem i wyłożyć papierem do pieczenia. Z podanych składników szybko zagnieść ciasto. Podzielić je na 2 części ( 1/3 i 2/3). Mniejszą część ciasta włożyć do lodówki. Natomiast większą częścią wyłożyć blachę do pieczenia, starając się jak najrówniej rozłożyć ciasto. Blachę z ciastem włożyć na 30 minut do lodówki. W międzyczasie rozgrzać piekarnik do 180 stopni. Ciasto ponakłuwać widelcem i podpiec przez około 15 minut. Wystudzić.

Masa serowa: Rodzynki namoczyć we wrzątku i odstawić na 15 minut aby napęczniały. Masło utrzeć z cukrem pudrem na puszystą masę. Stopniowo dodawać po jajku. Dokładnie wymieszać i partiami dodawać ser. Następnie wsypać budyń, wlać mleko, ekstrakt waniliowy i dodać skórkę z cytryny. Masę dokładnie ze sobą wymieszać. Na końcu dodać odsączone rodzynki. Masę wylać na wcześniej podpieczony spód. Drugą część ciasta rozwałkować i pokroić w równe paski, które należy ułożyć na cieście pod skosem tworząc kratkę. Tak przygotowany sernik włożyć do piekarnika nagrzanego do 170-180 stopni i piec przez około 60 minut. Po tym czasie uchylić piekarnik i pozostawić w nim sernik na 10 minut do przestudzenia. Następnie wyjąć i całkowicie wystudzić.

Lukier: Cukier puder utrzeć z sokiem z cytryny (tyle soku ile zabierze cukier) i posmarować nim wystudzony sernik.





4 komentarze:

  1. W święta posmakuję bo siostra akurat taki sernik upiekła :) Wygląda bosko . Spokojnych i wesołych świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakie wymiary blachy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już poprawiłam - blacha o wymiarach 25x30 cm :)

      Usuń
  3. sernik pierwsza klasa! :) ale ja też bym wolała bez rodzynek :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że tu zaglądasz :* Pozdrawiam ciepło :*


Copyright © My simple kitchen