29.7.15

Śmietankowo - kokosowe ciasto z porzeczkami


Też tak macie czasami, że gdy jest sezon na ciasta z owocami Wy macie ochotę na ciasto z czekoladą?
A zimową porą, gdy owoców brak, zjadłoby się kawałek ciacha z truskawkami? Mnie co sezon nachodzi ten problem;) Nawet wczoraj. Miałam wielką ochotę na drożdżówkę z czekoladą lub cynamonem ale żal mi było nie wykorzystać tych czerwonych porzeczek z rodzinnego ogródka. Żeby tylko porzeczek. O tej porze panuje taki wysyp różnorodnych owoców, że sama nie wiem, na które się zdecydować.


Na szczęście nie miałam tego problemu z wyborem ciasta. W ubiegłym roku, już po porzeczkowym sezonie, znalazłam przepis na to ciasto i odnotowałam je w rubryce "do upieczenia". I ostatnio doczekało się swojego debiutu w mojej kuchni. Jak je oceniam? Bardzo pozytywnie! Naprawdę warto je upiec. Swoją strukturą przypomina nieco pleśniaka, ale masa śmietanowo-kokosowa jest bardziej delikatna. W smaku nieco przypomina sernik :) No i można wykorzystać również inne sezonowe owoce :)
Skorzystałam z tego przepisu (klik), jednak wprowadziłam drobne modyfikacje :)

Forma o wymiarach 25x30 cm

Składniki:

Ciasto:
  • 3 szklanki mąki
  • 250 g masła
  • 1 szklanka cukru
  • 4 żółtka
  • 2 łyżki kakao
  • 2 budynie czekoladowe
  • 1 cukier waniliowy
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżka śmietany
Masa śmietanowo - kokosowa:
  • 4 białka
  • 1 szklanka cukru
  • 2 budynie śmietankowe
  •  500 ml kwaśnej śmietany 18%
  • 100 g wiórków kokosowych
  • 2 szklanki czerwonych porzeczek

Ciasto: Wszystkie składniki zagnieść dokładnie ze sobą. Podzielić je na 2 części (60% i 40 %) i zawinąć w folię spożywczą. Mniejszą porcję ciasta włożyć do zamrażarki, a większą do lodówki. Pozostawić ciasto na około 2 godziny. Po upływie tego czasu wyjąć większą część ciasta z lodówki i wyłożyć nim równomiernie blaszkę do pieczenia. Piekarnik nagrzać do 200 stopni i podpiec ciasto przez około 20 minut.

Masa śmietankowo - kokosowa:
Gdy ciasto będzie w piekarniku przygotować nadzienie. Białka ubić na sztywno. Powoli dosypywać cukier i ubijać aż kryształki cukru będą prawie niewyczuwalne a beza stanie się lśniąca. Odłożyć mikser. Dodać śmietanę i za pomocą łyżki dokładnie wymieszać ją z białkami. Na koniec wsypać budynie oraz wiórki kokosowe. Ponownie dobrze zamieszać. Gotową masę wylać na podpieczony spód (najlepiej gdy ciasto po wyjęciu z pieca odpocznie około 5 minut) i równomiernie rozprowadzić ją na cieście. Rozłożyć na masę porzeczki a na wierzch zetrzeć mniejszą część ciasta z zamrażarki. Gotowe ciasto włożyć ponownie do piekarnika i piec w temperaturze 180 stopni przez około godzinę.
Przed pokrojeniem należy ciasto porządnie wystudzić.
Można posypać cukrem pudrem.


21 komentarzy:

  1. smakowicie wyglądają te kawałki ciasta. Uwielbiam kokosowe dodatki, a przed nami ....... weekend i przepis na ciasto jak znalazł. Dziękuję za podpowiedź i przepis. Pozdrawiam, Andula

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, genialny pomysł na ciasto! *.*
    Musi smakować obłędnie, bo wygląda świetnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciasto jak marzenie ,wspaniale się prezentuje i ta masa śmietankowo -kokosowa ..mniam ,uwielbiam
    Ciekawy przepis )

    OdpowiedzUsuń
  4. wiesz...czekoladę to ja mogę zawsze, wszędzie i w każdej ilości ;) ale ciacho też dobre ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Apetyt mam na różne ciasta o różnych porach roku. Ale bywa, że np. w zimie najdzie mnie na ciasto ze śliwkami. No i co? Niestety trzeba się obejść smakiem. Twoje ciasto jest tak pysznie kuszące, że zjadłabym teraz prosto z monitora :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wow, ale świetnie wygląda te ciasto i bardzo piękne zdjęcia :)
    Szkoda, że nie ma porzeczki, bo z chęcią bym te ciasto zrobiła.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale wspaniałe to ciasto, uwielbiam kwaśne owoce w wypiekach :)

    OdpowiedzUsuń
  8. teraz i ja zapisuję sobie "do upieczenia", ciasto wygląda przepysznie!

    OdpowiedzUsuń
  9. Cudowne ciacho :-) bardzo lubię porzeczki i kokos. Zabieram przepis ze sobą :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepis warty uwagi i do upieczenia z jakimkolwiek owocem :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pytanko, czy moge pominac kokos I czy piana bedzie ok bez tego dodatku, dzieki Szczesluweg ok NRoku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie piekłam tego ciasta do tej pory bez kokosu więc ciężko mi stwierdzić, czy uda się bez niego. Jednak myślę, że powinno się udać, dla ostrożności zmniejszyłabym troszkę warstwę owoców. Pozdrawiam i również życzę Szczęśliwego Nowego Roku.

      Usuń
  12. witam! muszę upiec to ciasto! mam zamrożone porzeczki, czy będą dobre ? proszę o odpowiedz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie :) Nie piekłam jeszcze z mrożonymi owocami ale wydaje mi się, że jak najbardziej powinny się nadać :)Proszę tylko pamiętać, żeby ich wcześniej nie rozmrażać tylko od razu wyłożyć na ciasto :)) Pozdrawiam :)

      Usuń
  13. Jestem w trakcie robienia ciasta.. I właśnie przed chwilą zorientowałam się, że przeoczyłam dodać do ciasta budyniu czekoladowego ��‍ I co teraz? Ciasto juz dwie godziny w lodowce ��😞

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz po prostu pominąć budynie i zostawić ciasto takie jakie jest. Kakao również nada smaku i koloru :)

      Usuń
  14. Dziękują za odpowiedź ��

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że tu zaglądasz :* Pozdrawiam ciepło :*


Copyright © My simple kitchen