4.4.19

Mazurek fit


Otwieram sezon wielkanocnych przepisów na blogu :) Jako pierwszy mazurek. Do tej pory przygotowywałam taki wypiek może ze dwa lub trzy razy. W moim rodzinnym domu nie było tradycji pieczenia mazurka, pojawiał się okazjonalnie jako próba czegoś nowego. Nie czuję się zatem ekspertem w tej dziedzinie, jednak przyznam szczerze, że ten poniższy skradł nasze kubki smakowe :)


Ostatnio na fanpage'u facebookowym zapytałam Was, jakie przepisy na święta chcielibyście znaleźć na blogu. Padła m.in. propozycja, abym przygotowała "taki choć trochę fit" mazurek. Pomyślałam sobie, że przecież mazurek to taki typ słodkości, który musi być słodki i kaloryczny bo taka jego natura. Owszem, jest sporo przepisów, zwłaszcza tych wegańskich, które spełniają miano fit wypieków (bez jajek, masła czy cukru) z ksylitolem czy olejem kokosowym, lecz chciałam, aby przepis był dla każdego z ogólnodostępnych składników. Postanowiłam zatem przygotować tradycyjny mazurek, używając zdrowszych zamienników.


Mąkę pszenną zamieniłam na mąkę orkiszową a zamiast cukru użyłam miodu. Można ewentualnie masło zastąpić olejem kokosowym. Do masy czekoladowej użyłam czekolady o wysokiej zawartości kakao (minimum 70 %) i już niczym jej nie dosładzałam, przez co masa jest nieco wytrawna. Rolę słodzącą świetnie spełniają tutaj bakalie. Jakich użyjecie zależy tylko od Was. W ten oto sposób powstał mój fit mazurek. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu taka wersja :)


Blaszka 20x30 cm

Składniki:

Ciasto kruche:
  • 300 g mąki orkiszowej
  • 150 g zimnego masła
  • 4 łyżki miodu
  • 1 jajko
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
Masa czekoladowa:
  • 200 ml śmietany kremówki
  • 150 g gorzkiej czekolady 80%
 Dodatkowo:
  • bakalie na wierzch mazurka (u mnie: suszone śliwki, suszone morele, migdały w płatkach, orzechy włoskie i wiórki kokosowe) 


Ciasto kruche: Podane składniki szybko zagnieść na gładkie ciasto. Zawinąć je w folię i włożyć do lodówki na godzinę. Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia. Po tym czasie podzielić ciasto na dwie części w proporcjach 3/4 i 1/4. Większą część ciasta rozwałkować i wyłożyć nim blaszkę. Z mniejszej części ciasta uformować rulon i obłożyć nim boki ciasta, tworząc ramkę. Za pomocą widelca można utworzyć szybki i łatwy wzorek. Ciasto nakłuć widelcem na całej powierzchni. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 stopni na około 25 minut aż wierzch ciasta ładnie się zarumieni. Wystudzić.

Masa czekoladowa: Śmietanę kremówkę podgrzać aż będzie gorąca (nie gotować!). Zdjąć z ognia i wrzucić do niej połamaną na kawałki czekoladę. Odstawić na chwilę po czym całość delikatnie mieszać, aż czekolada się rozpuści i nabierze aksamitnej i gęstej konsystencji. Masę wylać na spód mazurka i równomiernie ją rozprowadzić. Gdy masa nieco przestygnie, po okołu 30 minutach, można ułożyć na wierzchu bakalie i odstawić do zastygnięcia masy.



3 komentarze:

  1. apetyczne ciasto, wspaniała dekoracja i ciasta i zdjęcia. Ciekawe wykończenie brzegów ciasta. Pozdrawiam, Andula

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że tu zaglądasz :* Pozdrawiam ciepło :*


Copyright © My simple kitchen