4.7.18

Sok i dżem z czarnej porzeczki



Ciepełko wróciło. Sukienki i sandały poszły w ruch a wraz za nimi brak ochoty na siedzenie w kuchni. Kawa na dworze czy na tarasie to teraz moje marzenie :D


Dostałam w tym roku sporo owoców czarnej porzeczki. Z części przygotowałam już dżem i kompot, a z reszty postanowiłam przygotować sok. W zeszłym roku pokazywałam Wam już przepis na sok z czerwonej porzeczki (klik) bez sokownika. Tym razem też nie będzie nam potrzebne to urządzenie. Tylko garnek, łyżka i sitko. Sok wychodzi pyszny niczym nektar i oczywiście należy go najlepiej rozcieńczyć wodą przygotowując go sobie do picia. Choć w takiej czystej postaci świetnie by się nadawał do grzanego wina :D Ale to wersja do wypróbowania na zimę :)
A dla tych, co to nie lubią marnowania w kuchni i wtórują idei "zero waste", przygotowałam też przepis na dżem z wykorzystaniem pulpy owocowej powstałej po gotowaniu soku. 1 słoik już znika z lodówki, więc chyba nie muszę mówić, że wyszedł bardzo dobry? :)

Sok możecie dowolnie zaromatyzować, dodając do gotowania np. laskę cynamonu, goździki czy skórkę z cytryny. Dzięki temu Wasz dżem również zyska inny smak :)

Inspirację na sok i dżem znalazłam tutaj (klik).


Sok z czarnej porzeczki

 

4 słoiki po 0,3 l

Składniki:
  • 1 kg czarnych porzeczek
  • 350 g cukru
Porzeczki wsypać do garnka i zalać wodą około 2-3 cm ponad owoce. Gotować przez 20 minut na małym ogniu, aż większość piany zniknie. Odstawić na noc do wystudzenia. Następnego dnia wsypać cukier i ponownie gotować 20 minut również na małym ogniu. Sok wystudzić i odcedzić od owoców. Przelać do słoików/butelek, zakręcić i pasteryzować około 10 minut. 


Dżem z czarnej porzeczki:

 

3 słoiki po 0,3 l

Składniki:
  • owoce pozostałe po gotowaniu soku
  • 300-350 g cukru
  • 1 żelfix
  • około 3/4 szklanki soku porzeczkowego
Pulpę owocową przełożyć do garnka i zalać sokiem porzeczkowym. Wsypać cukier i wymieszać. Gotować na małym ogniu około 10 minut, aż cukier całkowicie się rozpuści. Należy przy tym często mieszać zawartość garnka, gdyż owoce mogą się szybko przypalić. Następnie dodajemy żelfix i gotujemy według czasu podanym na opakowaniu. Ja zazwyczaj gotuję około 2 minut dłużej. Gorącym dżemem napełnić wyparzone i suche słoiki, mocno je zakręcić i postawić do góry dnem aż do wystudzenia.



3 komentarze:

  1. Pychotka i samo zdrowie :) Mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. kocham dżemy z czarnej porzeczki ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. czarne porzeczki uwielbiam pod każdą postacią:)
    ja mam sokownik i zwyczajnie go stawiam na gazie i owoce puszczają sok pod wpływem pary- mniej roboty jest:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że tu zaglądasz :* Pozdrawiam ciepło :*


Copyright © My simple kitchen